Κυριακή 23 Δεκεμβρίου 2007

Downloading: η νέα τάξη πραγμάτων.

Τι είναι το downloading; Ξέρετε μωρέ, η τηλεφόρτωσις, χεχε :-) Αnyway, το TorrentFreak έχει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο για τη συνήθεια των πηγμένων στο διαδίκτυο, του "κατεβάζειν". Διαβάστε το εδώ στα Αγγλικά και στα Γκουγκληνικά εδώ και ελάτε μετά να το συζητήσουμε.

Το διαβάσατε; Ωραία.
Ποιός από εσάς δεν έχει κατεβάσει παράνομα αρχεία, είτε είναι μουσική είτε είναι ταινία ή τηλεοπτική σειρά από το διαδίκτυο;

Αποτέλεσμα: κανείς. Είμαστε λοιπόν όλοι κλέφτες και ουτιδανοί που δεν σεβόμαστε τα copyrights και την πνευματική ιδιοκτησία του άλλου; Είμαστε καταδικασμένοι να σαπίσουμε στη φυλακή και μετά να καιγόμαστε αιώνια στην κόλαση (ευτυχώς που δεν υπάρχει); Δε νομίζω. Στα λατινικά (αν ήξερα) θα λέγαμε το ρητό "O tempora, o mores!" που σημαίνει "Ω καιροί, ω ήθη!" (ευχαριστώ τον Αστερίξ για τα λίγα λατινικά που ξέρω). Είναι λοιπόν θέμα συνήθειας να πατάμε το javascriptάκι κουμπάκι Download και να γεμίζουμε τους usbόδισκους μας με οπτικοακουστικό υλικό που δεν πρόκειται ποτέ να δούμε;

Στα blogs το θέμα downloading φαίνεται να είναι λίγο θέμα ταμπού. Κανείς δεν πολυμιλάει γι'αυτό από φόβο "μη γίνουμε τσακωτοί" μιας και τα blogs είναι συνήθως προσωπικά και επώνυμα. Είναι λοιπόν μια γκρίζα ζώνη. Εμένα μ' αρέσουν τα θέματα ταμπού, γιατί αυτά έχουν και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Νομίζω ότι το downloading είναι η λογική εξέλιξη μιας γρήγορης γραμμής και ενός απύθμενου βαρελιού content. Είναι η φύση του ανθρώπου τέτοια. Πες του να βγεί από τη θάλασσα, να κατέβει από τα δένδρα, να περπατάει με τα δύο, να ανακαλύψει τον τροχό και τη φωτιά και να φτιάξει εργαλεία και θα το κάνει. Κοντολογίς, δώσε του τα απαραίτητα εργαλεία και κίνητρο και να είσαι σίγουρος ότι θα μάθει να τα χρησιμοποιεί και θα τα χρησιμοποιήσει προς όφελος του. Και όταν υπάρχουν οι γρήγορες γραμμές και ο φίλος ο Στέλιος "που ξέρει να κατεβάζει ταινίες και μουσική και θα μου δείξει" και είναι πλέον η συνήθεια μας και κάτι που κάνουμε όταν είμαστε στο διαδίκτυο, γιατί όχι; Αν το κάνουν όλοι δεν μπορεί να είναι παράνομο, έτσι δεν είναι;

Εγώ έχω υιοθετήσει μια "τίμια πολιτική", ένα fair-policy δηλαδή, όταν κατεβάζω υλικό από το δίκτυο. Με λίγα λόγια "ό,τι μου αρέσει από αυτά που κατέβασα, το αγοράζω". Είναι ένα αξίωμα που ακολουθώ πειθήνια ιδίως στην μουσική. Καθώς η μουσική που μ'αρέσει δεν είναι "οι επιτυχίες", ή τα αφρόψαρα σουξέ του ραδιοφώνου αλλά η ανεξάρτητη μουσική, η σημαντικότερη πηγή για να ανακαλύπτω νέες μουσικές είναι το internet. Κατεβάζω λοιπόν "παράνομα" μουσική που θέλω να ακούσω και αν όντως μου αρέσει, πάω στο iTunes και την αγοράζω καθώς έχω σταματήσει να αγοράζω physical CDs και DVDs από το 2004 (έχω γεμίσει 3 βιβλιοθήκες από δαύτα και δεν έχω πλέον χώρο). Και μη με ρωτήσετε γιατί δεν κάνω preview την μουσική στο iTunes με αυτά τα 30 δευτερόλεπτα preview που σου δίνει, γιατί εγώ από 30 δευτερόλεπτα αδυνατώ να βγάλω συμπέρασμα αν ένα τραγούδι μου αρέσει ή όχι.

Με τις ταινίες είμαι πιο "ελαστικός" αφού δεν θέλω πλέον να αγοράζω DVDs και θα ήθελα έναν τρόπο να νοικιάζω ταινίες από το διαδίκτυο. Για τις δε τηλεοπτικές σειρές, αν και έχω αγοράσει αρκετά box sets από το εξωτερικό (τα Ελληνικά boxsets είναι ακριβά και γραφιστικώς απαράδεκτα), δεν βρίσκω ότι βλάπτω το NBC ή το ABC ή το Showtime τόσο δα πολύ με το να κατεβάζω και να βλέπω τα επεισόδια από το Internet. Τέλος για το software, είμαι κάθετος και όσες εφαρμογές χρησιμοποιώ και μπορώ να τις αγοράσω (δεν στοιχίζουν 200 Ευρώ και άνω δηλαδή), τις αγοράζω και ας τις βρίσκω "σπασμένες". Ιδιαίτερα δε, στηρίζω τους μικρούς software οίκους και τα great-value software όπως Mac OS X, iLife, iWork κ.ο.κ.

Από τα λεγόμενα μου θα έχετε βγάλει το συμπέρασμα ότι έχω βρει ένα τρόπο να δικαιολογώ τα downloads που κάνω με μια "δικής μου εφεύρεσης" ηθική. Δεν ήμουν ποτέ φαν της ηθικής και ούτε σκοπεύω να ξεκινήσω τώρα, αλλά πιστεύω ότι πρέπει να υποστηρίζουμε με τον τρόπο μας όσα πράγματα, κατά τη γνώμη μας αξίζουν τον κόπο και θέλουμε να συνεχίσουμε να τα βλέπουμε να συμβαίνουν. Όταν ένα συγκρότημα βγάλει ένα καλό άλμπουμ και το ακούμε κάθε μέρα, το αγοράζουμε για να τους ενισχύσουμε να συνεχίσουν να βγάζουν καλή μουσική. Έχω ακούσει πολλές δικαιολογίες - τρίχες του στυλ: "αυτοί είναι δισεκατομμυριούχοι, τα λεφτά μας θέλουν;" ή από φίλο μου που είναι και μουσικός να λέει (για να δικαιολογήσει που δεν αγοράζει μουσική) ότι "αυτοί βγάζουν τα λεφτά τους από τις live εμφανίσεις τους". Δεν είναι έτσι και ούτε όλοι είναι οι Scorpions (γιαχ) ή οι Metallica (ξαναγιάχ), για να γεμίζουν τα στάδια.

Το διαδίκτυο είναι ένα δημοκρατικότατο marketplace, ένα pool of content, που ο καθένας μπορεί να βρει αυτό που θέλει, να το κατεβάσει (καταναλώσει) και αν θέλει, να το υποστηρίξει. Και αυτό ακριβώς το πράγμα προσπαθώ να κάνω εγώ και ελπίζω όλοι οι καλοί netizens.

4 σχόλια:

Antonis είπε...

http://stealthisfilm.com/Part2/download.php

Για τα περαιτέρω Αξίζει να δείτε το εργάκι αυτό.

Αντώνης Σιγάλας είπε...

Το είχε πάρει το αυτί μου αυτό αλλά δεν έδωσα βάση. Κάνει και εμφάνιση ένας τύπος του mininova. Ουάο, δεν φοβούνται κανέναν αυτοί οι τύποι! Ευχαριστώ για το link, θα το ευχαριστηθώ.

Antonis είπε...

Και ο τύπος απο το mininiva και απο το Pirate Bay και πολλοί άλλοι ... Έχουνε κάνει καλή δουλεια στο δεύτερο μέρος.

Πάντως, αν και συμφωνώ γενικά με τις απόψεις σου στο άρθρο, διαφωνώ με το τέλος.
Σαφώς και τα μικρο μεσαία bands έχουν ως κύρια πηγή εισοδήματος τα live. Οι πωλήσεις CD είναι τρίχες μπροστά στα 150gigs που κάνουν τον χρόνο οι Normal μπάντες (Δεν μιλάμε για τεράστια συγκροτήματα). Ακόμα και τα 90'ς o Ronnie James Dio είχε πεί ότι αν όσοι έρχονταν στις συναυλίες του αγόραζαν τα CD του , θα ήταν εκατομμυριούχος :)

Γενικά, είμαι της άποψης πως μουσική και έργα είναι ελεύθερα και τσάμπα. Πάντα και παντού. Το 99,9% τον γιούρο που δίνεις για ένα DVD kqi CD πάνε στην εταιρία παραγωγής, στους μανατζαρέους του promotion και τα λοιπά. Με τα νέα μέσα αυτό ειναι μονο ζήτημα χρόνου να γίνει. Δεν ξερω αν θα γινει σε 10,20 30 η 50 χρόνια. Αλλα σύντομα οι νέες γενιές θα γελάνε με το ότι κάποτε έπρεπε να πληρώσεις για μουσική η έργα.

Θα δημιουργηθεί ένα καινουργιο
οικονομικό μοντέλο στα σίγουρα ο καθένας να παράγει και να διανείμει απο το σπίτι του οποιαδήποτε μορφή τέχνης. Μάλλον το κλειδί τότε θα πέσει στα search engines και στο πώς μπορείς να αναγνωρίσεις quality υλικό.

Αντώνης Σιγάλας είπε...

Se genikes grammes symfwnoume. To internet ws meso allazei ton tropo pou leitourgoun ta media, ton tropo pou katanalwnontai kai pwlountai. Oso pio grhgora h biomhxania twn media to katanohsei ayto toso to kalytero gi aytous.