Όπως θα έχετε ήδη διαβάσει μερικοί από εσάς σε προηγούμενη δημοσίευση μου, η γυναίκα πήγε ταξιδάκι στο Τόκυο και μου έφερε μια HiDef video camera της Panasonic, την HDC-SD9. Η εν λόγω κάμερα, αποθηκεύει το βίντεο σε ανάλυση 1920x1080 με μέγιστο bandwidth τα 17Mbps σε συμπίεση AVCHD (ένα είδος H264 codec) σε κάρτες SD. Προτίμησα την Panasonic για δύο λόγους: 1. δεν ήταν Sony, 2. ήταν πραγματικά μικρή και υπερφορητή (275γρ.).
Φυσικά πριν πάρω την κάμερα έκανα μια έρευνα αγοράς, αλλά διάβασα και αρκετά πράγματα για το φορμά AVCHD, ένα φορμά κλειστό, ευρεσιτεχνία της Panasonic και της Sony. Ενώ το εν λόγω codec είναι τρομερό και αποδίδει πολύ καλή εικόνα υψηλής ευκρίνειας σε μεγάλο λόγο συμπίεσης, μαστίζεται από έλλειψη υποστήριξης σε πολλά προγράμματα video editing για Mac και PC. Δεν ξέρω ακριβώς το λόγο που εξακολουθούν να υπάρχουν προβλήματα συμβατότητας και αν αυτά ποτέ λυθούν, αλλά είναι ένα μεγάλο εμπόδιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του φορμά, έναντι του γηραιού πλέον και Standard Definition MiniDV.
Η συγκεκριμένη κάμερα, καινούργιο μοντέλο γαρ, δεν υποστηρίζεται ακόμα από το iMovie '08, το Final Cut Express 4 και το Adobe Premiere CS3 - τα πιο διαδεδομένα λογισμικά για υπολογιστές Macintosh στην ψηφιακή επεξεργασία βίντεο. Αυτό το ήξερα από πριν και δεν το έμαθα αφού αγόρασα την κάμερα. Έκανα όμως τη συνειδητή επιλογή να επενδύσω σε καινούργια τεχνολογία, καινούργια κάμερα και στο.. ένστικτο μου ότι σύντομα θα υποστηριχθεί. Ακόμα κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει και προς το παρόν είμαι υποχρεωμένος απλά να βλέπω τα πλάνα που τράβηξα στην τηλεόραση μου και να μη μπορώ να τα επεξεργαστώ.
Υπάρχουν κάποιες εναλλακτικές δυνατότητες επεξεργασίας που λειτουργούν ύπο προϋποθέσεις:
1. Εκκίνηση σε περιβάλλον Windows, μεταφορά και μετατροπή του video σε άλλο πιο φιλικό προς το περιβάλλον φορμάτ μέσω της εφαρμογής που παρέχεται στη συσκευασία. Επανεκκίνηση σε Mac και επεξεργασία του video σε iMovie ή Final Cut Express.
2. Αγορά ενός shareware προγράμματος για mac, του VoltaicHD (κόστος 30$), που αναλαμβάνει την μετατροπή των αρχείων σε αρχεία τύπου MOV, με το μειονέκτημα της μείωσης της ποιότητας του video και μετατροπή του εξακάναλου Dolby digital σε απλό στέρεο.
3. Toast Titanium 9. Όσοι το έχουν, μπορούν να σύρουν τα αρχεία MTS στο Toast 9 και να τα μετατρέψουν σε αρχεία MP4 και από εκεί να τα επεξεργαστούν με το πρόγραμμα της αρεσκείας τους.
Φυσικά για όλα τα παραπάνω απαιτούνται 2 ή και παραπάνω βήματα, χωρίς να υπολογίσουμε το χάσιμο χρόνου στις μετατροπές των αρχείων. Θα περίμενε κανείς πως η στοιχειώδη μεταφορά και επεξεργασία αρχείων video θα ήταν ένα από τα πρωταρχικά μελήματα των κατασκευαστών τέτοιων κάμερων, αλλά και η σωστή υποστήριξή τους, βασική προϋπόθεση εταιριών που κατασκευάζουν τέτοιο λογισμικό (όπως Apple και Adobe).
Τέλως πάντων, δεν μπήκα καν στην διαδικασία να ασχοληθώ με τέτοιου είδους τερτίπια - ήδη ο χρόνος μου είναι περιορισμένος. Θα αρκεστώ να περιμένω μία λύση από όποιον φιλοτιμηθεί να τη δώσει.
Και μετά την software γκρίνια, η Hardware κριτική:
Πέρα από την αδυναμία επεξεργασίας, η καμερούλα είναι καταπληκτική και δεν μπορείς να πιστέψεις την ποιότητα του βίντεο που πέρνεις από μια τόσο λιλιπούτεια συσκευή. Ειδικά αν την συγκρίνεις με την προηγούμενη πανάκριβη μου Sony. Η εικόνα είναι συμπαγής και πεντακάθαρη, χωρίς εμφανά ίχνη συμπίεσης, ενώ στα σκοτεινά πλάνα η εικόνα χάνει μεν αρκετή από την ευκρίνεια της και εμφανίζει κόκκο, αλλά πάλι τα πλάνα που τραβάει είναι σε ανεκτά επίπεδα. Πολύ καλή δουλειά επίσης έχουν κάνει και σην σταθεροποίηση της εικόνας όταν τραβάμε βίντεο εν κινήσει, ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα μιας βίντεο κάμερας και μάλιστα τόσο ελαφριάς.
Στο software της μηχανής, υπάρχει μια πολύ χρήσιμη λειτουργία, που μας συμβουλεύει για το κατάλληλο mode που πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν και που το ενεργοποιούμε με το πάτημα ενός κουμπιού! Αρκετά έξυπνη λειτουργία που μας λύνει τα χέρια από το να αλλάζουμε εμείς χειρωνακτικά τις ρυθμίσεις κάθε φορά. Η ποιότητα του ήχου (που σημειωτέον είναι Dolby digital 5.1) είναι πολύ καλή και ακούμε δυνατά και καθαρά τις φωνές μας και των τριγύρω μας, ενώ το μικρόφωνο διαθέτει πολύ καλό Noise cancelation με αποτέλεσμα να μην ακούμε ενοχλητικούς θορύβους, όπως πχ το βούισμα του αέρα (το ακούς Sony;). Από την ποιότητα και μόνο του ήχου θα ήμουν ευχαριστημένος για την αγορά μου (από Ιαπωνία 475 Ευρώ με 8GB κάρτα). Τέλος, σαν φωτογραφική μηχανή είναι απλά καλή με ποιότητα τυπίκη των 2MegaPixels μιας βίντεοκάμερας και αξίζει να την χρησιμοποιούμε ως τέτοια μόνο περιστασιακά.
Τα μειονεκτήματα τώρα: Λόγω του εξαιρετικά μικρού μεγέθους της υπάρχουν κάποιες σχεδιαστικές παραχωρήσεις. Π.χ. για να δούμε βίντεο στην τηλεόραση μας, χρειάζεται να συνδέσουμε την κάμερα στο ρεύμα. Το θέμα είναι όμως ότι για να συνδέσεις την κάμερα στο ρεύμα, πρέπει να βγάλεις την μπαταρία γιατί η υποδοχή του ρεύματος βρίσκεται πίσω από αυτήν! Επίσης η οθόνη αν και μεγάλη και τρομερά ευκρινής δεν είναι αφής και οι ρυθμίσεις και η περιήγηση των μενού γίνεται με ένα μοχλό πολλαπλών κατευθύνσεων που βρίσκεται σε πολύ άβολη θέση και απαιτεί και την χρήση των δύο χεριών! Αν δεν είχε αυτόν τον έξυπνο τρόπο να αλλάζεις Modes ανά περίσταση με το πάτημα ενός πλήκτρου, θα με είχε εκνευρίσει τρομερά ως προς την χρηστικότητα της. Τέλος, δεν μπορείς να συνδέσεις εξωτερικό μικρόφωνο, αλλά ευτυχώς η ποιότητα του ενσωματωμένου είναι τόσο καλή που δεν χρειάζεται.
Τρίτη 13 Μαΐου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
This
work is licensed under a
Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Ελλάδα License.
2 σχόλια:
Δεν είμαι ειδικός επί του θέματος αλλά επειδή μου αρέσει να τραβάω κάμερα και να κάνω edit πήρα μια MiniDV entry level με 250 € πέρσι.
Επειδη αρχικά έψαχνα να αγοράσω κι εγώ μια με σκληρό δίσκο (HD) κι όχι miniDVD καθότι μου φαινόταν παλιάς τεχνολογίας... Έγραψα σε ένα forum και μου είπαν ότι η συμπίεση που χρησιμοποιούν οι κάμερες HD και DVD κάνουν την επεξεργασία εφιάλτη για τα προγράμματα (FC Express, iMovie) που χρησιμοποιώ.
Και μου είπαν ότι ενώ μια MiniDV παλιάς τεχνολογίας έχει δυνατότητα Bandwidth εγγραφής 24 mb/s μια HD έχει 4 mb/s... Δηλαδή μιλάμε για τραγικές διαφορές.
Γενικά και σε High Definition, πάλι σε MiniDV θα πήγαινα γιατί ακόμη, από ότι φαίνεται δεν υπάρχει κάποιο format που να μπορεί να ανταγωνιστεί το uncompressed miniDV.
@Panagiotis Atmatzidis Μάλλον μπερδεύεις τις απλές mini-DVD / Hard Disk που γράφουν σε MPEG2 με τις νέες AVCHD 1080P που γράφουν σε υπερυψηλής ανάλυσης 1920χ1080 pixels. Αυτές οι δύο έχουν χαοτικές διαφορές μεταξύ τους.
Η Panasonic που αναφέρει η δημοσίευση είναι κάμερα AVCHD που γράφει σε MPEG4 H264 αλγόριθμο σε αναλύσεις εώς 1920x1080p στα 17MBps. Οι κάμερες που διάβασες στα φόρουμ γράφουν στο πεπαλαιωμένο MPEG2 (ίδιο με αυτό που χρησιμοποιείται στα DVDs) σε μέγιστη ανάλυση 720x576 pixels στα 4MBps.
Γενικά ο Η264 αλγόριθμος συμπίεσης είναι τρομερά ικανός και αξίζει η αγορά μιας τέτοιας κάμερας, αφού δεν έχει καμμία σχέση με την ανάλυση που παίρνεις ακόμα και από την πιο καλή ΜiniDV κάμερα. Ναι μεν στην περίπτωση του MiniDV παίρνεις ασυμπίεστο video, αλλά σε πολύ κατώτερη ανάλυση. Επιπλέον τόσο το iMovie όσο και το FinalCut καταλαβαίνουν μία χαρά τις κάμερες AVCHD. Ναι ο χρόνος επεξεργασίας είναι μεγαλύτερος, αλλά και η ποιότητα της παραχθείσας εικόνας πολύ καλύτερη. Απαιτείται Mac με επεξεργαστή Ιntel. Τέλος για όσους έχουν αργό επεξεργαστή, η αγορά του Turbo.264 HD της Elgato εξασφαλίζει πολύ γρήγορες μεταφορές/μετατροπές στο video υψηλής ευκρίνειας.
Δημοσίευση σχολίου