Σάββατο 1 Μαρτίου 2008

Συνέντευξη με τον Tom Cain

Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να κάνω μια συνέντευξη μέσω email με τον Tom Cain. Ο Tom Cain είναι developer παζλ παιχνιδιών για τους Mac και διευθυντής τους Indie Software οίκου, Smallware. Η Smallware μέχρι στιγμής έχει κυκλοφορήσει δύο παιχνίδια: το Solavant μια σουίτα με 240 (!) είδη δύσκολης πασιέντζας και το Septavo Tangram, ένα παιχνίδι παζλ με 1000 διαφορετικά Tangrams.

Η συνέντευξη βγήκε λίγο μεγάλη και μου πήρε αρκετές ώρες να μεταφράσω, αλλά είναι αρκετά ενδιαφέρουσα. Μπορείτε να τη διαβάσετε στην αυθεντική Αγγλική εκδοχή της στο Αγγλικό μου blog, εδώ. Ακολουθεί η Ελληνική της μετάφραση:

E: Τί σ' έκανε να ξεκινήσεις να γράφεις software για τους υπολογιστές Macintosh και την δημιουργία της εταιρίας Smallware Software (ωραίο όνομα);

Ήμουν χρήστης Μac για πολλά χρόνια. Το πρωταρχικό μου επάγγλεμα ήταν γραφίστας, στο οποίο έχω bachelor. Στις γραφικές τέχνες οι Macintosh έχουν ισχυρή παρουσία. Οι διαφημιστικές εταιρίες στις οποίες δούλεψα για πολλά χρόνια, χρησιμοποιούν Mac σχεδόν αποκλειστικά.

Η εταιρία Smallware ξεκίνησε όταν βρήκα την ευκαιρία να φτιάξω software για την φορητή πλατφόρμα της Palm. Έχω προϊστορία στον προγραμματισμό και τον σπούδασα στο κολλέγιο. Το Newton της Apple, ήταν μια συσκευή που μ' άρεσε πολύ και "έπαιξα" μαζί του, γράφοντας προγράμματα γι' αυτό. Μόλις ξεκίνησε η Palm την φορητή της πλατφόρμα, ήμουν σίγουρος ότι θα πετύχει και επιδίωξα να ξεκινήσω να γράφω software γι' αυτό. Εκείνη την εποχή είχα μια διαφημιστική εταιρία με άλλους δύο συνεργάτες και τους έπεισα ότι έπρεπε να δημιουργήσουμε ένα τμήμα που θα φτιάχνει software. Ήταν απλά μια δευτερευούσης σημασίας ιδέα. Έτσι το όνομα "Smallware" χρησιμοποιήθηκε για μια εταιρία που έφτιαχνε προγράμματα για φορητή πλατφόρμα και ήταν πιο έξυπνο και ταιριαστό. :)

To 2004 έγινε σαφές ότι η πλατφόρμα της Palm άρχισε να δείχνει σημάδια κόπωσης. Ήθελα να μεταπηδήσω σε άλλη πλατφόρμα και ήθελα αυτή (η πλατφόρμα) να είναι μικρή σε μέγεθος. Οι Macintosh ήταν η προφανής επιλογή για μένα - τους χρησιμοποιούσα από την εποχή του Mac IIsi.

Ε: Δημιουργείς παιχνίδια που "οξύνουν τον νου". Η σουίτα με τις πασιέντζες, Solavant, είναι ένα σπουδαίο παράδειγμα και το ίδιο ισχύει για το Septavo Tangram. Την εποχή της "άμεσης ικανοποίησης" στη βιομηχανία των παιχνιδιών και αλλού, το βρίσκεις δύσκολο να πουλήσεις παιχνίδια που επαφίενται στη χρήση του μυαλού αντί για εντυπωσιακά γραφικά; Ποιό είναι το target group των εφαρμογών σου;

Δεν είναι τόσο δύσκολο να πουλήσεις τέτοια παιχνίδια όσο νομίζεις. Υπάρχουν πελάτες για σχεδόν τα πάντα και οι περισσότεροι από αυτούς δεν εξυπηρετούνται καλά, γιατί οι περισσότερες εφαρμογές/παιχνίδια στοχεύουν τον μεγαλύτερο κοινό παρονομαστή. Είναι επικίνδυνο να δημιουργείς εφαρμογές για μικρές αγορές γιατί οι πιθανοί πελάτες είναι πολύ λιγότεροι. Απ' την άλλη, είναι επικίνδυνο να δημιουργείς εφαρμογές για "τους πολλούς", εξαιτίας του ανταγωνισμού.

Καθώς δημιουργούσα τις πασιέντζες για την πλατφόρμα της Palm σε 4 διαδοχικές εκδόσεις, κατάλαβα ότι υπήρχε ένα κοινό που έμενε ανικανοποίητο, από νοήμονες ανθρώπους που τους άρεσαν τα παιχνίδια σκέψης. Το προϊον αυτό οδηγήθηκε προς τα εκεί με βάση την συμβολή και τις ιδέες των χρηστών του. Ως γραφίστας έτεινα να θέλω να φτιάχνω εντυπωσιακά γραφικά, αλλά η πελατειακή μου βάση προτιμούσε το πιο απλό και ξεκαθαρό look. Εγώ απλά μετέφερα αυτή την πολιτική και στους Macs με το Solavant Solitaire. Η πλατφόρμα Mac και οι χρήστες του, "κολλάνε" σε αυτή την αισθητική (του ξεκάθαρου interface). Τα παιχνίδια της Smallware δεν είναι για όλα τα γούστα, αλλά οι άνθρωποι που τα προτιμούν, τους αρέσουν *πραγματικά*. Αυτή είναι η καλύτερη "πάστα" χρηστών που μια εταιρία software θα μπορούσε να έχει, κατά τη γνώμη μου.

Ε: Ποιές εφαρμογές χρησιμοποιείς για την παραγωγή των εφαρμογών;

Χρησιμοποιώ REALbasic για την δημιουργία εφαρμογών για την πλατφόρμα των Mac. Με βόλευε για τον τύπο των παιχνιδιών που σκόπευα να δημιουργήσω και θα ήταν ευκολότερο για μένα να ξεκινήσω. Επίσης, δεν είχα γράψει ποτέ software για υπολογιστές και δεν ήξερα τι να περιμένω. Σχεδίαζα να κάνω ένα εξειδικευμένο λογισμικό για μια μικρή σε αγορά πλατφόρμα - έτσι, ένιωθα καλύτερα ξέροντας πως η REALbasic θα μου επέτρεπε εύκολα να μεταφέρω αυτά τα παιχνίδια και σε άλλες πλατφόρμες.

Αλλά το πραίσθημα μου βγήκε σωστό και η πλατφόρμα των Mac είναι ακόμα καλύτερη για εμπορική αξιοποίηση από όσο φανταζόμουν. Μ' αρέσει ως ιδέα το Cocoa περιβάλλον της Apple και ελπίζω να το χρησιμοποιήσω κάποτε για άλλα παιχνίδια.

Ε: Έχεις/Είχες μια πολύ πετυχημένη σουίτα πασιεντζών για την πλατφόρμα της Palm.Τώρα που η πλατφόρμα των iPhone/iPod Touch είναι η επόμενη ανερχόμενη στον χώρο και η Apple σκοπεύει να διαθέσει τα απαραίτητα εργαλεία στους developers για την δημιουργία εφαρμογών, σχεδιάζεις να δημιουργήσεις την "απόλυτη" σουίτα πασιεντζών για το iPhone; Η οθόνη αφής ταιριάζει απόλυτα σε αυτού του είδους τα παιχνίδια.

Έχεις δίκιο για την οθόνη αφής και τις δυνατότητες της συσκευής. Έχω και γω iPhone, αγορασμένο ειδικά για να το επεξεργαστώ ως μελλοντική πλατφόρμα ανάπτυξης εφαρμογών. Σχεδιάζω να φτιάξω software για το iPhone αν η Αpple δημιουργήσει ένα SDK (ακρωνύμιο του Software Development Kit - ουσιαστικά τα εργαλεία και οι όροι που δίδονται στους προγραμματιστές για την δημιουργία εφαρμογών) με το οποίο η Smallware μπορεί να λειτουργήσει. Αυτή τη στιγμή δεν γνωρίζω αν η πλατφόρμα θα είναι τελείως ανοικτή, όπως στην περίπτωση των Macs, ή κλειστή όπως στις κονσόλες βιντεοπαιχνιδιών. Αν την κλείσουν, δεν είμαι σίγουρος αν η Smallware θα μπορέσει να το "αντέξει" οικονομικά. Η Apple ισχυρίστηκε πως επιθυμεί "ασφαλείς" εφαρμογές και η κλειστή πλατφόρμα είναι ένας τρόπος να το καταφέρεις αυτό. Θα περιμένουμε να δούμε τι θα κάνουν σε αυτόν τον τομέα.

Δεν σκοπεύω να φτιάξω την *υπέρτατη" σουίτα πασιεντζών για το iPhone. Πιστεύω πως ένα τέτοιο προϊόν θα απαιτούσε χαρακτηριστικά που η Smallware δεν θα ενσωμάτωνε γιατί δεν "κολλούν" με το σκεπτόμενο κοινό μας. Ελπίζω πάντως, να φτιάξω την απόλυτη σουίτα πασιεντζών για το δικό μας κοινό. :)

Επίσης, έχω σε λειτουργία πρωτότυπου, μια web εφαρμογή που δουλεύει στον Safari του iPhone, που σε άφησα να δοκιμάσεις τον προηγούμενο μήνα. Πιστεύω ότι ο browser δουλεύει καλά για πολλές εφαρμογές, αλλά ίσως όχι τόσο καλά για παιχνίδια. Τα παιχνίδια μας δεν έχουν πολύ animation, αλλά ο τρόπος χειρισμού είναι αρκετά αργός όταν χρησιμοποιείς τον browser. Νομίζω πως οι πελάτες μας θα απογοητευθούν με τον τρόπο που δουλεύει και έτσι περιμένω από την Apple να ανακοινώσει τα σχέδια της για την διάθεση του SDK.


Ε: Το Solavant (και η πιο compact εκδοχή του Sol Basics Solitaire), είναι κατά τη γνώμη μου, η πιο όμορφη εφαρμογή με πασιέντζες για την πλατφόρμα των Macs. Υπάρχει αρκετό σκουπιδαριό στον τομέα των πασιεντζών, αλλά η σουίτα σου ξεχωρίζει για τα καλαίσθητα γραφικά της. Το ίδιο ισχύει και για το Septavo Tangram - προσφέρει ένα πολύ όμορφο γραφικό περιβάλλον, που γνωρίζει πότε να αποφεύγει την υπερβολή των animations. Μόνος σου σχεδίασες το περιβάλλον εργασίας και τα γραφικά όλων σου των παιχνιδιών;

Ευχαριστώ! Ναι, σχεδιάζω τα πάντα μόνος μου, ακόμα και τα websites των εφαρμογών. Για μένα, οι εφαρμογές για Μac πρέπει να έχουν ένα συγκεκριμένο look και αυτή είναι η κατεύθυνση που τους δίνω. Δεν πιστεύω ότι το Solavant είναι ακόμα αισθητικώς όπως "πρέπει". Έκανα διάφορες αισθητικές μετατροπές στην έκδοση 2.5 που θα κυκλοφορήσει αυτή τη βδομάδα και θα υπάρξουν ακόμα μεγαλύτερες αλλαγές στην έκδοση 3.0. Νομίζω πως θα τα καταφέρω να είναι όπως θέλω στην έκδοση 3.

Ένα πρόβλημα είναι ο "πειρασμός" να προσθεσω περισσότερα γραφικά. Μερικοί χρήστες ζητούν παραπάνω πράγματα που είναι καλές ιδέες, αλλά δεν κολλάνε με τον γενικό σχεδιασμό της εφαρμογής. Σιχαίνομαι να απογοητεύω τους χρήστες των εφαρμογών μου, αλλά ίσως το Solavant δεν είναι αυτό ακριβώς που ψάχνουν. Υπάρχουν μερικές άλλες καλές πασιέντζες που ίσως θα προτιμούσαν. Φοβάμαι πως αν αρχίσω να παραμετροποιώ το Solavant για να ευχαριστήσω τους πάντες, στο τέλος θα καταλήξω να δυσαρεστήσω τους πάντες.

Πολλοί χρήστες ζήτησαν εναλλακτικές τράπουλες και αυτό είναι κάτι που ευελπιστώ να έχω στην έκδοση 3 (Σημείωση μου: και γω το ζήτησα αυτό!). Ίσως το καλύτερο θα ήταν να επιτρέψω στους χρήστες να δημιουργήσουν τις δικές τους τράπουλες και να τις μοιραστούν μιας και η πλατφόρμα μας έχει πολλούς δημιουργικούς χρήστες.

Ε: Το Solavant 2.0 παρουσίασε μία καινούργια λειτουργία δικτύωσης, κάτι σαν κοινότητα. Μπορείς να συγχρονίσεις τα κερδισμένα σου παιχνίδια με τους servers της Smallware και να κατεβάσεις τις νίκες των άλλων παικτών. Έπειτα, μπορείς να επιλέξεις να παίξεις παιχνίδια που σίγουρα κερδίζονται. Υπάρχουν παραπάνω από 77.000 κερδισμένα παιχνίδια στον server σας μέχρι στιγμής, άρα, φαντάζομαι, πως η νέα αυτή λειτουργία είχε επιτυχία. Πώς σου ήρθε να παρουσιάσεις αυτό το νέο χαρακτηριστικό; Τί μας επιφυλλάσει η έκδοση 3;

Ένα ενδιαφέρον πρόβλημα για προγραμματιστές που ασχολούνται με την δημιουργία πασιεντζών είναι πως να προσφέρουν πασιέντζες που να μπορούν να κερδηθούν. Αυτό σημαίνει ότι η τράπουλα δεν είναι εναντίον σου εξαιτίας του ανακατέματος. Αυτά τα χαμένα παιχνίδια είναι τα χειρότερα γιατί δεν χάνεις από δική σου υπαιτιότητα. Είναι λοιπόν κοινή γνώση ότι οι χρήστες προτιμούν να παίζουν πασιέντζες που να μπορούν να τις κερδίσουν.

Το πρόβλημα είναι πως το εξασφαλίζεις αυτό. Οι συζητήσεις συχνά ξεφεύγουν σχετικά με τη χρήση πολύπλοκων αλγόριθμων ή ακόμα και άλλα πράγματα που μου τριβελλίζουν το μυαλό, όπως ότι το ίδιο το software παίζει μόνο του τις πασίεντζες εξετάζοντας κάθε πιθανό συνδυασμό κινήσεων για να βεβαιωθεί ότι η πασίεντζα έχει πιθανότητες να κερδηθεί. Μια μέρα, κατάλαβα, ότι το αποτέλεσμα αυτών των ενεργειών θα ήταν τρισεκατομμύρια πιθανές παρτίδες που θα μπορούσαν να κερδηθούν. Ποιός πρόκειται να τις παίξει όλες αυτές; Κανείς δεν θα μπορούσε να το κάνει, άρα τί κερδος θα είχα να μπω στη διαδικασία να το κάνω έτσι; Τότε συνειδητοποίησα ότι οι ίδιοι οι παίκτες ανακάλυπταν αυτές τις κερδισμένες παρτίδες όσο έπαιζαν. Μετά από αυτό, παραμετροποίησα την εφαρμογή ώστε οι παίκτες να μπορούσαν εύκολα να στέλνουν σε μας τις κερδισμένες παρτίδες και να μπορούν να τις κατεβάσουν οι άλλοι παίκτες.

Και κάτι άλλο που παρατήρησα όταν είδα πόσο πολλοί χρήστες χρησιμοποιούσαν αυτή την δυνατότητα: Αρέσει στους χρήστες να παίζουν παρτίδες που μπορούν να κερδηθούν ή στην πραγματικότητα απολαμβάνουν να κερδίζουν τα παιχνίδια για να τα στέλνουν στον server μας; Δεν έχω την παραμικρή ιδέα αν οι χρήστες μας παίζουν τις παρτίδες που μπορούν να κερδηθούν, αλλά γνωρίζω ότι τους αρέσει να τις αποστέλουν. Έτσι, για την έκδοση 3 σκοπεύω να φτιάξω προαιρετικά προφίλ χρηστών ούτως ώστε οι άλλοι χρήστες να βλέπουν ποιός χρήστης συνεισφέρει (και κερδίζει) τι. Αυτό θα χαροποιήσει τους χρήστες που απολαμβάνουν να στέλνουν τις νίκες τους στον server μας.

Ε: Πώς επιλέγεις ποια θα είναι η επόμενη εφαρμογή/παιχνίδι σου; Κάνεις έρευνα της αγοράς και προσπαθείς να βρεις ένα κενό της να καλύψεις ή απλά επιλέγεις την δημιουργία ενός παιχνιδιού που σ' ενδιαφέρει, αγνοώντας τους ανταγωνιστές σε αυτό το είδος του παιχνιδιού;

Το πρόβλημα μου είναι η εκπαίδευση μου στο marketing. Καταναλώνω πολύ χρόνο αναλύoντας την αγορά και στην πορεία απορρίπτω μερικές καλές ιδέες, επειδή δεν πιστεύω ότι είναι βιώσιμες. Θα ήταν διαφορετικά αν η Smallware ως επιχείρηση ήταν πλούσια, αλλά έτσι όπως έχουν τα πράγματα δεν μου επιτρέπεται ένα παιχνίδι να αποτύχει εμπορικά. Αλλά αναλύω τα πράγματα υπέρ του δέοντος.

Το καλό πράγμα με τα παιχνίδια είναι ότι δεν έχουν τους ίδιους κανόνες ανταγωνισμού με τις υπόλοιπες εφαρμογές. Υπάρχουν άνθρωποι που παίζουν πολλές πασιέντζες διαφορετικών εταιριών εξαιτίας των διαφορών μεταξύ τους. Αυτού του είδους οι χρήστες ανήκουν στο στυλ των χρηστών της Smallware, γιατί τέτοιοι άνθρωποι είναι φανατικοί με την επιλογή των παιχνιδιών τους και μένα μ' αρέσουν οι φανατικοί! :)

Όπως και να 'χει, πιστεύω ότι είναι σημαντικό να καλύπτεις ένα κενό στην αγορά, αν ο στόχος σου είναι να επιβιώσεις. Το Burning Monkey Solitaire είναι ένα πραγματικά καλό παιχνίδι, ειδικά αν σ' αρέσει ο χιουμοριστικός του τόνος. Δεν θα είχε νόήμα να φτιάξω μια καλύτερη εκδοχή του Burning Monkey Solitaire (ΣΣ: ανάλογη σουίτα πασιεντζών της Freeverse), είναι ήδη υπέροχο. Είναι πιο λογικό επιχειρηματικά, να φτιάξω μια σουίτα πασιεντζών που δεν έχει καμία σχέση με το Burning Monkey για ανθρώπους που προτιμούν κάτι άλλο από το χιουμοριστικό ύφος. Έτσι τουλάχιστον, πιστεύω εγώ.


Ε: Το Septavo Tangram είναι ένα ωραίος τρόπος να σκοτώνεις την ώρα σου, ανάμεσα σε διάφορες εργασίες κτλ. Είναι επίσης, το πρώτο παιχνίδι της Smallware που είναι διαθέσιμο και για τους χρήστες Windows (Βίντοουζ). Αυτό, φαίνεται να ακολουθεί μία τάση που άλλοι software οίκοι, αποκλειστικά για mac, δημιούργησαν αντίστοιχες εκδόσεις των εφαρμογών τους για Windows (όπως η Rogue Amoeba με το Αirfoil και η Plasq με το Comic Life). Ποιό είναι το ιστορικό αυτής σου της απόφασης; Ποιά είναι η αναλογία πωλήσεων ανάμεσα στις δύο πλατφόρμες;

Είδα αυτή την ευκαιρία, βλέποντας τον αρθμό των ανθρώπων που έψαχναν στο Google και στην Υahoo για λογισμικό γύρω από τα Τangrams. Μ' άρεσε πολύ ως παιδί να παίζω Tangrams και έφτιαξα την πρώτη μου εφαρμογή με Tangrams στην πλατφόρμα της Palm. Πραγματικά, δεν υπάρχουν μεγάλες σουίτες με Tangrams σε καμία πλατφόρμα υπολογιστών και έτσι αποφάσισα να φτιάξω κάτι τέτοιο για όλους αυτούς τους ανθρώπους που το αναζητούσαν. Σκέφτηκα πως πολλές από αυτές τις αναζητήσεις θα ήταν από σχολικά ιδρύματα και πως πολλά από αυτά τα ιδρύματα θα χρησιμοποιούσαν Windows και έτσι έκανα το Septavo Tangram διαθέσιμο και για τις δύο πλατφόρμες. Συν τοις άλλοις, το REALbasic το κάνει πανεύκολο να φτιάξεις ένα παιχνίδι που θα είναι συμβατό και με Windows.

Μερικές από τις εκτιμήσεις μου βγήκανε εσφαλμένες. Η έκδοση για Mac πουλάει 5 φορές περισσότερο από την αντίστοιχη των Windows. Πιστεύω πως αυτό συμβαίνει γιατί ο κύριος όγκος των χρηστών της Smallware χρησιμοποιεί Macintosh υπολογιστές. Yπάρχουν αλλαγές που θα μπορούσα να κάνω για να γίνει το Septavo πιο επιθυμητό στους χρήστες Windows και το σκέφτηκα να τις κάνω, αλλά στο τέλος αποφάσισα να μην τις κάνω. Το Septavo έγινε ακριβώς όπως το ήθελα και φαίνεται πως οι χρήστες Μac αρέσκονται πιο πολύ σε αυτά που δημιουργώ από ότι οι χρήστες Windows. Άρα, μάλλον δεν θα υπάρξει στο μέλλον άλλο λογισμικό από την Smallware που να λειτουργεί σε περιβάλλον Windows, γιατί πιστεύω ότι δεν αξίζει τον κόπο.

Αυτό μου ακούγεται περίεργο, γιατί με βάση την εμπειρία μου, η συντριπτική πλειονότητα των προγραμματιστών το κοιτούν από την αντίθετη πλευρά: Αξίζει τον κόπο να παράγεις εφαρμογές για Mac;

Ε: Παρατήρησα πως προσφέρεις αρκετές επιλογές για τα παιχνίδια με τις πασιέντζες. Κάποιος μπορεί να επιλέξει την βασική εκδοχή, Sol Basics Solitaire, που προσφέρει 3 δημοφιλείς πασιέντζες (spider, Klondike & Free Cell) έναντι 9.99$, την Solavant Spider που περιέχει 12 εκδοχές της Spider έναντι 15$, την Solavant Core Edition για 17$ με τις 25 πιο δημοφιλείς πασιέντζες και τέλος την Solavant με όλες τις 223 πασιέντζες, κι αυτή σε 3 εκδοχές: Student License 17$, Single License 27$ και Family License 37$. Δουλεύει καλά για σένα αυτό το σύστημα; Δεν μπερδεύονται οι πελάτες σου; Προσφέρεις την δυνατότητα αναβαθμίσεων μετά την αγορά; Ας πούμε ότι αγόρασα την Sol Basics Solitaire και μου άρεσε τόσο πολύ, που αποφάσισα να αγοράσω μια Single License για το Solavant. Θα έχω έκπτωση;

Δεν μου παραπονέθηκε ποτέ κανένας ότι μπερδεύτηκε, αλλά θα μπορούσαν κάλλιστα να μην μου το έλεγαν. :)

Στην αρχή προσφέραμε μόνο το full πακέτο της Solavant στις 3 εκδοχές του. Οι Solavant Core και Spider προστέθηκαν μετά, γιατί αρκετοί παίκτες ζητούσαν πιο βασικές εκδόσεις από την Solavant. Τους άρεσε ως ιδέα η "δύσκολη πασιέντζα", αλλά δεν τους ενδιέφεραν ο μεγάλος αριθμός παιχνιδιών.

Μετά ανακάλυψα πως δεν το είχα πιάσει σωστά το θέμα. Χρειάστηκε κάποιος χρόνος επικοινωνίας μου με χρήστες για να καταλάβω τι συνέβαινε. Οι περισσότεροι από αυτούς τους ανθρώπους, μεταπηδούσαν στους Μacs από τα Windows και το OS X δεν περιλαμβάνει πασιέντζες όπως τα Windows. Όπως και οι περισσότεροι χρήστες μας, αυτοί οι άνθρωποι είναι φανατικοί με τις πασιέντζες αλλά είναι οι τύποι των παικτών που θα προσηλωθούν αποκλειστικά σε 1-2 παιχνίδια. Μόλις κατάλαβα τι αποζητούσαν, ετοίμασα μια light εκδοχή της Solavant, την Sol Basics, που περιέχει 2 Κlondikes, 2 Free Cell και 3 Spiders. Ήξερα ότι τα κατάφερα, όταν στο Sol Basics έπιασε σε πωλήσεις το Solavant και ας είχε κυκλοφορήσει ένα χρόνο αργότερα.

Το Sol Basics είναι τόσο επιτυχημένο πλέον που το Solavant Core και το Solavant Spider θα σταματήσουν να πωλούνται από την έκδοση 2.5 και έπειτα. Δεν πουλάμε σχεδόν κανένα από αυτά τα πακέτα από την εποχή που κυκλοφόρησε το Sol Basics. Οι τωρινές χρήστες του Core και Spider θα αναβαθμιστούν στην έκδοση 2.5, απλά δεν θα υπάρχει επίσημη έκδοση τους προς πώληση στην ιστοσελίδα μας.

Προσφέρουμε αναβαθμίσεις στα πακέτα με τις πασιέντζες μας και πολλοί χρήστες τις έχουν εκμεταλλευτεί. Είναι μια απλή διαδικασία: Η Smallware σου αναγνωρίζει το 100% της αξίας της προηγούμενης αγοράς και το αφαιρεί από την τιμή της αναβάθμισης. Αν αγόρασες το Solavant Core για 17$ και θες την πλήρη έκδοση του Solavant που στοιχίζει 27$, απλά επικοινώνησε μαζί μας και θα σου στείλουμε ένα link του καταστήματος που σε αφήνει να κάνεις αναβάθμιση για 10$. Δεν υπάρχει χρονικό όριο σε αυτή την αναβάθμιση.

Ε: Και μια ερώτηση που ήθελα να σου κάνω εδώ και καιρό: Από πού αντλείς τις ιδέες σου για όλες αυτές τις πασιέντζες; Η έκδοση 2.5 του Solavant προσθέτει άλλες 17, φτάνοντας έτσι το νούμερο των πασιεντζών στις 240!

Έχω αρκετά ειδικά βιβλία που ανατρέχω και περιέχουν εκατοντάδες κανόνες ιστορικών πασιεντζών και έχω φτιάξει και μερικές δικές μου. Προέρχομαι από πολύ μεγάλη σε μέγεθος, οικογένεια όπου συνηθίζαμε να παίζουμε πολλά παιχνίδια σαν παιδια, και η γιαγιά μου και οι αδελφές της μου έμαθαν πολλές πασιέντζες. Ακόμα έχω το βιβλίο της γιαγιάς μου που με μάθαινε, "150 τρόποι να ρίξετε πασιέντζες" από τον Alphonse Moyse, έκδοση του 1950. Οι περισσότερες από τις πασιέντζες του Solavant είναι παιχνίδια που ήξερα και έπαιζα εδώ και 20 χρόνια. Υπάρχουν παραπάνω από 1000 γνωστά είδη πασιέντζας και ίσως αρκετά παραπάνω αν προσμετρήσουμε σε αυτά όλες τις διαφορετικές εκδοχές και παιχνίδια που περιέχονται στις πάμπολλες σουίτες για Windows. Με όλους όσους μιλάω, εντυπωσιάζονται από το νούμερο, μαλλόν επειδή η πασιέντζα δεν είναι το ίδιο διαδεδομένο "άθλημα" όπως ήταν 100 χρόνια πριν.

Ε: Περιέγραψε μου τον Tom Cain σαν Mac χρήστη. Ξοδεύεις ένα κάρο λεφτά για το σπουδαιότερο και γρηγορότερο Mac Pro ή είσαι ένας ευτυχής χρήστης ενός MacBook; Ποιές είναι οι αγαπημένες σου εφαρμογές που πιάνουν χώρο στο dock σου;

Προσπαθούσαμε να είμαστε στην αιχμή της τεχνολογίας - και λίγο παραπάνω - όσον αφορά τους υπολογιστές Mac στην διαφημιστική εταιρία που δούλευα σε πλήρη απασχόληση. Αλλά ο τελευταίος desktop υπολογιστής Mac που είχα, ήταν ένας G5. Τώρα έχω ένα MacBook Pro και η γυναίκα μου ένα MacBook. Τα νέα Ιntel Core 2 Duo chips, τα κάνουν τα γρηγορότερα Macs που είχαμε ποτέ στην κατοχή μας και κάνουν όλα όσα χρειαζόμαστε. Απλά το συνδέω σε μια Cinema Display, σ' ένα mouse και πληκτρολόγιο και ξεχνώ πως πρόκειται για φορητό. Λογικά θα κάνουμε καιρό να χρειαστούμε νέους Macs.

Στο ΜacBook Pro έχω εγκατεστημένο την REALbasic για να φτιάχνω λογισμικό, αλλά κατά τ' άλλα χρησιμοποιώ τις στάνταρ εφαρμογές: Safari, TextWrangler και Cyberduck για web προγραμματισμό. Και το Calculator μιας και οι άνθρωποι δεν κάνουν πλέον χειρωνακτικά πράξεις! :-)

Ε: Ας επιστρέψουμε στο iPhone. Πιστεύεις ότι η Apple θα ξεκινήσει την αγορά του mobile/handheld pc με το iPhone όπως έκανε για τους προσωπικούς υπολογιστές, 24 χρόνια πριν με τον Macintosh και τη ψηφιακή μουσική με το οικοσύστημα των iPod/iTunes πριν 7 χρόνια;

Έχω ένα και δουλεύει περίφημα. Αλλά έχω το ίδιο παράπονο με όλους τους άλλους - είναι πολύ αργό όταν είσαι στο EDGE, ειδικά όταν έχεις συνηθίσει σε broadband internet.

Πιστεύω ότι το iPhone θα τα καταφέρει μια χαρά, αλλά δε νομίζω να έχει την ίδια καταλυτική επίδραση με τα άλλα δύο προϊόντα που ανάφερες. Οι υπολογιστές Mac και τα iPods ήταν από τις πρώτες συσκευές σε μία νέα τεχνολογική αγορά, αλλά το iPhone είναι ένα κινητό τηλέφωνο και iPod, και τα δύο εκ των οποίων υπήρχαν για αρκετά χρόνια. Από την πλευρά του marketing δεν πιστεύω ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για να ξεκινήσει μια νέα επανάσταση/ αγορά. Θα τα είχαν καταφέρει με το Newton, όταν η ιδέα του handheld pc ήταν νέα και φρέσκια και ο τύπος δεν επιγκεντρωνόταν στην δυνατότητα αναγνώρισης γραφής σαν το πιο σπουδαίο χαρακτηριστικό του. Νομίζω ότι η Palm έκανε μεγάλη αυτή την αγορά όταν ξεκίνησε από εκεί που το Newton σταμάτησε. Η ανάπτυξη και οι πωλήσεις των συσκευών Palm ήταν εξωπραγματική.

Επίσης το iPhone είναι μια συσκευή που συνδυάζει πολλά προϊόντα μαζί, και αυτές οι συσκευές δεν πάνε τόσο καλά εμπορικά όσο οι άνθρωποι πιστεύουν. Κανείς δεν ξέρει το "γιατί", αλλά συμβαίνει. Με λίγη τύχη η Apple θα υπερπηδήσει αυτό το εμπόδιο και θα φτιάξει μια πελατειακή βασή, αρκετά μεγάλη για να τη συντηρήσει για κάποιο διάστημα.

Ε: Το να γράφεις λογισμικό είναι διασκεδαστικό, ειδικά αν δημιουργείς παιχνίδια. Αλλά το να δουλεύεις για τον εαυτό σου, φέρνει πολλά προβλήματα, το πιο μεγάλο είναι να πείσεις τον εαυτό σου να "στρωθεί" στη δουλειά. Βάζεις στον εαυτό σου τελεσίδικες ημερομηνίες για να καταφέρεις να τελειώσεις την δουλειά σου; Τί κάνεις με τον ελεύθερο σου χρόνο;

Ναι η δημιουργία παιχνιδιών είναι cool, αλλά η δημιουργία πασιέντζων δεν είναι. Τα ανίψια μου λένε στους φίλους τους ότι είμαι δημιουργός παιχνιδιών και εντυπωσιάζονται - μέχρι να τους πω ότι γράφω παιχνίδια παζλ και πασιέντζες. Δεν ενθουσιάζονται καθόλου με αυτό.

Τα καταφέρνω μια χαρά να τελειώνω τις δουλειές μου. Δουλεύω μόνος μου από το 1994 και δουλεύω στο σπίτι μου από εκείνη την εποχή, έτσι έμαθα από πρώτο χέρι ότι ή θα δουλέψω και θα διεκπεραιώσω τις υποχρεώσεις μου ή δεν θα φάω. Τώρα που έχω 2 παιδιά, δουλεύω ακόμα πιο ενσυνείδητα. Δεν είμαι τεμπέλης. Πιστεύω πως η σωστή αναλογία είναι: 4 μέρη διασπάται η προσοχή μου από πολλά projects ταυτόχρονα και 1 μέρος τεμπελιά. :)

Ειλικρινά πάντως, απλά ξέρω ότι πρέπει να γίνει και το κάνω. Δεν υπάρχει κάποια συνταγή γι' αυτό. Μακάρι να υπήρχε, θα έκανα τα πράγματα ακόμα πιο γρήγορα.

Ο ελεύθερος μου χρόνος γεμίζει με το χτίσιμο ενός σπιτιού. Κάνω τη δουλειά μαζί με έναν φίλο μου εργολάβο και τα κάνουμε σχεδόν όλα μόνοι μας. Κυρίως για να μάθω να κτίζω ένα σπίτι, αλλά και για να μπορέσει η οικογένεια μου να ζήσει σε ένα όμορφο σπίτι που ύπο φυσιολογικές συνθήκες δεν θα είχαμε την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουμε. Μέχρι στιγμής περάσαμε πολύ ωραία και είναι για μένα μια ωραία γυμναστική μιας και που κανονικά δουλεύω σε γραφείο. Προτείνω σε καθένα που έχει χρόνο να διαθέσει, να κτίσει το σπίτι του μόνος του, είναι μια καλή επένδυση.

Ε: Τί θα προσφέρει στο μέλλον η Smallware, σε λογισμικό;

Έχω αρκετά πράγματα στο μυαλό μου. Προς το παρόν περιμένω να δω τι θα γίνει με το SDK του iPhone. Αν αυτό συμβεί με τρόπους που βολεύει την Smallware, θα φτιάξουμε μερικές εφαρμογές για αυτό.

Ευχαριστώ ιδιαίτερα τον Tom Cain γι' αυτή τη συνέντευξη.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Ενδιαφέρουσα συνέντευξη. Θα πήξουμε στις εφαρμογές για το iPhone ε; Όλοι οι προγραμματιστές είναι αφηνιασμένοι! Δεν κρατιούνται. Δοκίμασα και το Septavo Tangram - είναι όντως πολύ ωραίο. Με τις πασιέντζες δεν ήμουν ποτέ φαν, αλλά έχει ωραία σχεδιασμένη τράπουλα (από το screenshot).
Πώς και κάνεις αυτές τις συνεντεύξεις; Είναι ένα καλό σημείο διαφοροποιήσης από τα υπόλοιπα blog. Συνέχισε έτσι!

Αντώνης Σιγάλας είπε...

@macnasos
Έχω καλές σχέσεις με όσους developaers παίρνω συνέντευξη. Ανταλλάσουμε αρκετά emails σχετικά με την πορεία των εφαρμογών τους και στις περισσότερες των περιπτώσεων είμαι και beta tester τους. Σκέφτηκα λοιπόν ότι μπορεί οι ερωτήσεις που τους απευθύνω πολλές φορές σε προσωπικό επίπεδο, να ενδιαφέρουν και άλλους και έτσι αποφάσισα να πειραματιστώ με συνεντεύξεις.
Τώρα για το ότι είναι ένα σημείο διαφοροποίησης, αληθευεί τουλάχιστον με τα υπόλοιπα ελληνικά blogs, αλλά το Gomac.gr δεν παύει να είναι κάτα βάση μια προσωπική σελίδα, που δημοσιεύει αποκλειστικά τις σκέψεις μου και δεν καλύπτεται από διαφημίσεις, ούτε προσβλέπει σε υψηλή επισκεψιμότητα. Κοντολογοίς, όπως και σε κάθε blog, προσβλέπω να με "διαβάζει" αυτός που έχει παραπλήσια ενδιαφέροντα με τα δικά μου, αδιαφορώντας για τις αγορές και τις διαφοροποιήσεις τους.
Τέλος για το iPhone και τις εφαρμογές του, όπως είδες και συ, ο κύβος ερρίφθη! Θα καεί το πελεκούδι.
Συγγνώμη για την καθυστερημένη μου απάντηση, αλλά αυτή η βδομάδα ήταν γεμάτη τρέξιμο από πλευράς μου.